![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Ø S T E N F J E L D S K E L A M B R E T T A C L U B | ![]() |
||||||||||||||||||||||
T E K N I S K - R E S T A U R E R I N G
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
|
Her finner du nyttige tips, historier og lenker som hjelper deg til å reparere eller restaurere din Lambretta. Les Jan Bødtkers restaureringstips Ønsker du å spore opp - Din gamle Lambretta? Totalt antall produserte SX 150
Den nye twinmotoren Targa Som alle gamle Lambrettakjennere vet, lekte Innocenti på
slutten av 60-tallet med tanken på å erstatte SX 200 med en
to-sylindret 200
Ønsker du å spore opp - Din gamle Lambretta? I motsetning til et annet kjent italiensk scootermerke, som vi skal holde utenfor disse spalter, finnes det ingen Lambretta av nyere dato. Den ekte og siste italienske Lambretta sa takk for seg i 1971. Derfor blir det å søke land og stand rundt for å finne eldre Lambretta – hvis man ikke tar turen til utlandet for å skaffe seg en ettertraktet Lambretta. I så måte er England stedet. Aldri hadde jeg trodd at våre naboer i vest skulle være så Lambretta-frelste ! Her får du tak i alle typer Lambretta, og nær sagt alt i deler. Men skal det være litt historisk sus over det, bør nå det være en ekte norsk solgt Lambretta. Fra tid til annen dukker det opp en og annen utrangert Lambretta på forskjellige nettsteder. Men jevnt over et tilbudet beskjedent. Min erfaring er at det finnes mange Lambretta’er rundt omkring, men hvordan klarer man å oppspore dem – og ikke minst få tak i dem? Skal man spore opp sin egen gamle Lambretta, eller kanskje en nabo- eller en venns gamle tohjuling, er det en klar fordel om man har et rammenummer eller et registreringsnummer å forholde seg til. Det første stedet man bør begynne, er Statens vegvesens datasentral i Steinkjer. Send en mail til Kontaktsenteret.no og du vil møte en entusiastisk betjening. I løpet av en dag eller to vil du få svar på hva som måtte ligge i arkivene på nettopp den tohjulingen du er på jakt etter - så sant de har opplysninger. I mange tilfeller vil du få til svar at du må kontakte det nærmeste Statsarkiv, for der ligger alle opplysninger knyttet til de gamle scooterne som Biltilsynet i sin hadde lagret. Vognkort, flyttemeldinger, salgsmeldinger etc. er ofte tilgjengelig. Statsarkivene har bare eierskifte-opplysninger om kjøretøyer inntil sånn midt på 1970-tallet. Etter det må du ta kontakt med den trafikkstasjonen som du kan tenke deg scooteren sist hadde tilhørighet til. Min SX 200 fra 1968 fant jeg ikke en linje om ved henvendelse til Statsarkivet i Bergen selv om jeg visste den en gang hadde hatt bergensskilter. Fra Kontaktsenteret fikk jeg en oversikt som fortalte at scooteren ble avskiltet i 1982, og at skiltene var innlevert til Biltilsynet i Lillestrøm. En faks til trafikkstasjonen på Lillestrøm løste problemet for meg. Det viste seg at alle dokumenter på scooteren var nå lagret ved trafikkstasjonen på Kongsberg, og derfra mottok jeg alle aktuelle papirer som gjør at jeg nå har hele eierforholdet og hvor scooteren ble kjøpt første gang. Ringen ble slutten, og det betyr svært mye når man holder på med en gammel scooter, eller bil for den saks skyld. Det blir som slektsgranskning – man må tilbake til røttene. Jan Bødtker -----------------------------------------------------------------------
Seks SX 200 i Norge Etter at jeg begynte å lete etter min Lambretta SX 200, fikk jeg kontakt med en del Lambretta-eiere, som er heldige eiere av denne flotte modellen. Etter sigende skal det være solgt ca. 25 eksemplarer av SX 200 her i landet i årene 1966 til 1969. Etter det jeg har klart å spore opp, befinner det seg 6 eksemplarer av SX 200 i Norge. Fem av disse er i god stand og kjørbar mens den siste ligger i deler. Av disse seks er 2 stk. produsert i 1966, 3 i 1967 og 1 i 1968. Som kjent ble SX 200 produsert i 20.783 eksemplarer fra januar 1966 til januar 1969. Det første SX 200 hadde rammenummer 83 00 01 og den siste 85 07 83. Dette er det eneste som står oppført på de mest kjente Lambretta nettsider. Gjennom en kontakt i England har jeg klart å få tak i hvilket år de forskjellige scooterne ble produsert. Dermed kan SX’eierne med sikkerhet slå fast hvilke årsmodell de har. Slik så produksjonen ut: 1966: 83 00 01 – 84 26 42 (12.642 enheter) 1967: 84 26 43 – 84 72 75 ( 4.633 enheter) 1968: 84 72 76 – 85 07 76 ( 3.501 enheter) 1969: 85 07 77 – 85 07 83 (7 enheter) Jan Bødtker ----------------------------------------------------------------------- Lambretta SX 150: Fra oktober 1966 til januar 1969 ble det produsert i alt 31.238 SX 150 ccm. Den første SX 150 som ble produsert hadde rammenummer 75 00 01 og den siste 78 12 38. Produksjonen ble fordelt etter dette oppsettet: 1966: 75 00 01 - 75 35 71 (3.571 enheter) 1967: 75 35 72 - 76 72 29 (13.659 enheter) 1968: 76 72 30 - 78 10 74 (13.844 enheter) 1969: 78 10 75 - 78 12 38 (164 enheter) Jan Bødtker
|
![]() |
|
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Østenfjeldske Lambretta Club - jhl(@)getmail.no - www.lambretta.no
|
||||||||||||||||||||||||
![]() |